воскресенье, 7 февраля 2016 г.

Навчання грамоти. Закріплення звукових значень букви Л л (ел)



Тема. Закріплення звукових значень букви «ел». Читання  складів, речень, 
текстів з вивченими буквами. Робота з дитячою книжкою. Українська                 народна казка «Лисичка і Журавель».
Мета: закріплювати вміння учнів читати склади і слова з буквою «ел»,             
речення і зв’язні тексти з вивченими літерами;
         удосконалювати вміння дотримуватися відповідної інтонації;
розвивати вміння слухати казку, відтворювати її зміст з опорою на        ілюстрації , характеризувати дійових осіб;
виховувати інтерес до усної народної творчості та  почуття поваги до людей, вміння дружити.
Обладнання: зошит з друкованою основою;  картки зі складами, складові таблиці; предметні малюнки із зображенням олівців, цибулі, пеналу, дятла, ляльки; ілюстрації до казки  «Лисичка і Журавель».

  І. Організаційна частина.
- Дорогі діти!
Побажайте собі успіху!  Нехай гарний настрій допоможе вам сьогодні на уроці міркувати, бути розумними, кмітливими

Психологічний настрій.
    Подивилися на мене, посміхнулися усі:
    Хто готовий до роботи ? Хто бадьорий? Молодці!

ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань.
1.     Фронтальне опитування.
-         Яку букву вивчили на попередніх уроках?
-         Які звуки вона позначає?
-         Наведіть приклади слів з цими звуками.
-         Пригадайте скоромовку, яку вивчили на попередньому уроці.

(На дошці зявляються малюнки: лис із лисенятком, лось із лосенятком, лев із левенятком, а учні, дивлячись на них, промовляють скоромовку)
Скоромовка
 Лиска лащить лисеня,
                                                А лосиха – лосеня.
                                                Лев ласкаво лапою
                                                Левеня поляпує.
Повторення скоромовки хором, окремими учнями. Хто у нас сьогодні кращий скоромовець?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-         Сьогодні діти, ми  читатимемо склади, слова, речення з  буквою «ел» та іншими вивченими буквами. Також нас чекає знайомство з  української народною казкою.

ІV. Стимулювання та мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Очікування».
-         Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-         А я очікую від вас плідної праці. Сподіваюся, що ви будете активними, старанними, будете правильно й виразно читати слова, речення з вивченими буквами.

V. Вивчення нового матеріалу.
     1. Гра «Блискавка».
Читання складів із вивченими літерами з карток, що демонструє вчитель протягом 1 секунди. Спочатку – хором, потім – індивідуально.
2.     Читання слів.
На таблицях написані колонки  слів.
нам                                  мала                                 Ліна
вам                                  малі                                  Ніна
вів                                   мама                                 Іван                       
він                                   Ніла                                 Алла
мав                                  новина                             Інна

Завдання: прочитайте самостійно слова, підготуйтесь до читання вголос.
-         Читання слів в колонках хором, індивідуально, ланцюжком.  
-         Прочитайте  тільки односкладові слова. Відшукайте слова, в яких три склади.
-         Що спільного у  словах  третьої колонки.
-         Складіть речення з підкресленими словами.

3.     Зіставлення звукових моделей та малюнків. Гра «Знайди схему».
На дошці – малюнки: пенал, лялька, олівці, цибуля, дятел.
Нижче: відповідні звукові схеми.

4.     Чистомовка.
   Ла-ла-ла – воду лила.
   Ло-ло-ло – ідемо в село.
   Лу-лу-лу – ідемо по селу.
   Ли-ли-ли – липку полили.
   Лі-лі-лі -  рученьки малі.

5.     Робота в парах. Гра «Ти - мені, я – тобі».
Читання пірамідок слів. Прочитайте слова самостійно. Потім у парі.

1 ряд                                       2 ряд                                      3 ряд
Лин                                         мило                                       вона
Лив                                         мова                                        нова
Віл                                         малина                                     вони  
Воли                                      лимони                                     нива
Вили                                      ловили                                     новина

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Вправи для очей
          Раз, два, три!
          Очі догори!
          На чотири та й на пять
          Будем міцно їх стулять.
          Знову очі догори
          Ми рахуєм раз, два, три!

6.     Робота в зошиті  на с. 25.
Завдання 5. Утворіть слова і надрукуйте їх. Самостійна робота.
-         Яким іншим словом можна замінити слово лан ?
-         Складіть речення зі словом .
-         Хто такий лин?
-         А що ви знаєте про цю рибу?
-         Проблемне питання. Чи знаєте ви як живуть лини у водоймах?
Поодинці чи зграйками ?
-         А чим живляться лини ? Пропоную вам варіанти відповідей:
червяками, рибою, личинками комах.
-         Яким чином живляться  лини? Чи плавають вони всюди у водоймі в пошуках їжі, чи рухаються лише певним маршрутом.

7.     Робота в зошиті «Від А до Я про природу» на стор. 32-33.
-         Опрацювання першого абзацу тексту і перевірка міркувань учнів.
-         З’ясування відповідей на запитання. Чи знаєте ви, як визначити місце, де харчуються лини і як вони шукають їжу?
-         Читання другого абзаца і перевірка  міркувань учнів.
-         Читання тексту в цілому окремими учнями, що краще читають.

Учитель. Хто ж там, хто вже так стомився
                І наліво похилився?

Діти.        Треба дружно всім нам встати,
                 Фізкультпаузу почати.
Фізкультхвилинка
Виконання пісні «Я –лисичка, я – сестриця» з виконання танцювальних рухів.

VІ.  Робота з дитячою книжкою. Українська народна казка «Лисичка і Журавель».

1.Завдання 7 у зошиті «Супутник Букваря від А до Я».
2.Подивіться малюнки і скажіть, з якої це казки.

Слово вчителя.  Сьогодні ми познайомимося з українською народною казкою «Лисичка і Журавель».
-         Давайте розглянемо книжку.
1.     Слухання казки (читає учитель).
2.     Перевірка змісту прочитаного.
Тестування.
-         Казка починається словами:
а) йшла Лисичка лісом;
б) були собі Лисичка та Журавель.
         -   Лисичка і Журавель зустрілися:
              а) в полі;
              б) в лісі.
         -   Першим запросив до себе в гості:
              а) Журавель;
              б) Лисичка.
         -   Лисичка подавала їжу:
              а) у глечику;
              б) у тарілці.
         -   Лисичка була:
             а) щедрою, доброзичливою;
             б)  скупою, бездушною.
         -   Журавель був:
             а) жадібним, хитрим;
             б) ввічливим, поміркованим.
3. Словникова робота.
Приятелі – друзі, товариші.
Запросини, в гостину  – в гості.
Припрошує – запрошує.
Призволяйся – їж, пригощайся.
Нюшити – нюхати.

  3.  Бесіда за запитаннями:
-   Якими словами запрошувала Лисичка Журавля до себе в гості?
-  Як ви  гадаєте, чому Лисичка вибрала для частування гостя саме таку посудину?
- Уявіть себе на місці Журавля.
- Як він почувався в гостях у Лисички?
- Чи сподобалось Лисичці частування Журавля? Чому?
- То чи  можна їх назвати  справжніми  друзями?

4.  Розвиток мислення. Давайте поміркуємо.
- Чи були слова – звертання Лисички до Журавля насправді щирими?
- На яку рису характеру Лисички вказують ці слова?
- Чому саме таке пригощання вирішив організувати Журавель?
- Що необхідно було б зробити Лисичці, щоб стати гостинною?
- Український народ здавна цінує дружбу і засуджує ворожнечу  між людьми.      Про це складено багато пісень, віршів, прислів’їв.
- Від чого застерігають прислів’я «Як приймеш, так і віддячуть»,  «Яке частування, таке й дякування».
- Що засуджується у казці?
- Чому вчить нас казка?


5. Творча зупинка.
- Придумайте нову назву казки.
- Продовжіть казку так, щоб Лисиця подружилася з Журавлем.
- Підберіть риси характеру Лисичці та Журавлю.

Винахідливість
Чемність
Щирість
ЛИСИЧКА                                   Ввічливість                         ЖУРАВЕЛЬ
Підступність
Хитрість
Довірливість
Нещирість
Доброта

6. Гра «Впізнай казку».
                Ви скажіть мені, будь ласка,
                До вподоби чи Вам казка?
                Ну, разом і залюбки:
 Полюбляєте казки?
      Книг багато на землі
      Розумієте, малі?
 Але всіх миліша казка –
 Тож любіть її, будь ласка!

-         У нашій «Чарівній торбинці» знаходяться речі з різних казок.
Відгадайте з яких?
Учитель демонструє предмет, а учні називають казку.

8.     Розігрування сценок «Лисичка запрошує Журавля до себе в гості»,  «Лисичка  запрошує Журавля пригоститися», «Журавель запрошує Лисичку на гостини».

VІІ. Підсумок уроку.
Гра  «Закінчи речення».
Сорока на хвості принесла останню новину: урок добігає кінця. Допитлива пташка хоче дізнатися, чи всі ви добре запамятали, що вивчили на цьому уроці. Вона пропонує гру «Закінчи речення».
-         Сьогодні на уроці ми закріплювали букву …. .
-         Вона позначає звуки …. .
-         Звук [л] чується у назвах тварин … .
-         Звуком  [л]  починається назва риби, яка шукає їжу, зариваючись у грунті … .
-         Казка «Лисичка і Журавель» вчить нас бути … .
-         Чи виправдалися ваші очікування щодо уроку?





Комментариев нет:

Отправить комментарий