Конспект
уроку читання в 1 класі на тему
«Закріплення
звука [ж]. Читання та переказ української народної казки «Лисичка і Журавель».
Робота з дитячою книгою»
( Підручник М.О. Вашуленко, О.В.Вашуленко.
Буквар 1 клас
Навчальні програми
для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою
1-4 класи
Київ.
Видавничий дім «Освіта». 2012)
Тема. Закріплення
звука [ж]. Читання та переказ української народної казки «Лисичка і Журавель».
Робота з дитячою книгою
Мета:
-
закріпити знання
учнів про звукове значення букви Ж, ж
(«же»);
-
розвивати навички
правильного свідомого читання, увагу, пам’ять, мислення і мовлення, пізнавальні
здібності учнів, збагачувати їх словниковий запас;
-
навчати дітей
передавати зміст казки;
-
виховувати інтерес до усної народної творчості,
гостинність, працелюбність, щедрість,
бажання ділитися з другом, прищеплювати
почуття любові до рідного слова, до природи.
Обладнання: великий пейзажний малюнок із зображенням болота з
очеретом і лататтям; предметні малюнки із зображенням жаби, вужа, жука,
журавля; картка «Критерії оцінювання»;
картки з прислів’ями; репродукції картин збирання врожаю у полі; тематичний словник школяра;
стенд «В гостях у букви Ж»; дитяча
книжка «Українська народна казка «Лисичка і Журавель».
І. Психологічний настрій.
Подивилися на
мене,
Посміхнулися
усі.
Хто готовий до
роботи?
Хто бадьорий?
Молодці!
ІІ. Організаційний момент.
Учитель.
Уроки бувають різні: цікаві і не дуже, сумні й веселі. А сьогодні ми з вами
постараємося провести добрий урок. Урок, який буде вчити нас жити за законами
краси, за законами добра.
Щоб урок
пройшов немарно,
Треба сісти
рівно й гарно!
1. Вправа «Очікування».
-
Діти, що ви очікуєте
від сьогоднішнього уроку?
-
А я очікую, щоб ви були
на уроці активними, кмітливими, правильно, виразно і швидко читали.
Учитель демонструє
таблицю «КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ»
Активність
Уважність
Кмітливість
Правильність
Швидкість
Виразність
|
2. Девіз уроку (на дошці).
-
Діти, прочитайте цей
вислів.
Не
ламай, не вбивай,
Не
рубай, не губи.
По…алій,
захисти,
Напої,
о..иви.
-
Хто звертається з таким
проханням до Вас? (Матінка-природа)
-
Яка літера пропущена у
словах?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.
Мовленнєва розминка.
Розучування скоромовки.
Жатка в полі жито жне,
жатку женчик дожене.
Учитель
стисло коментує зміст скоромовки, пояснює значення слова жваво (швидко) та слів жатка,
жнець, що відображають спосіб збирання хліба у минулому, демонструє
репродукції картин про збирання врожаю у
полі.
-
Учні промовляють
скоромовку в повільному темпі, відпрацьовуючи чітке вимовляння звуків.
-
Промовляння скоромовки один одному.
-
Заучування скоромовки
напам’ять.
-
Читання напам’ять
скоромовки хором та окремими учнями.
-
Визначення кращого
скоромовця.
2. Слухання вірша.
Журавлик
зітхає журливо:
-
Час на чужину уже.
А
першою буквою в слові «журавлик»
Звичайно
ж, є літера …(«же»).
-
Які ще слова з літерою
Ж зустрічаються у вірші? (Журливо, чужина, уже).
3.
Презентація
підготовленими учнями міні-проекту «Буква
«же» любить рослини».
Учні
показують підготовлені ілюстрації рослин, у назвах яких є буква Ж.
(Ожина,
жоржина, жасмин, подорожник, підсніжник, журавлина).
4.
Виразне читання учнями
віршів Н.Забіли «На зеленому лужку» і Л.
Вознюк «Журиться журавлик дуже…»
(Буквар, с.105).
Сьогодні на уроці ми закріпимо
звукове значення букви Ж;
навчатимемося читати та
переказувати відому українську народну
казку.
V. Вивчення нового
матеріалу.
1. Виділення звука [ж] зі
слів.
-
Подивіться, яке в нас
незвичайне болото. Тут видно рослини.
Назвіть їх. Який вигляд має очерет, рогіз?
Що таке латаття?
2. Словникова робота
за тематичним словником школяра. Робота в парах.
Очерет
– багаторічна водяна або болотяна трав’яниста
рослина з високим стеблом і розлогою волоттю.
Рогіз
– багаторічна трав'яниста рослина родини рогозових; листя використовується для виготовлення мотузків, плетених виробів, паперу і т. ін., а кореневище –
як цінний корм для деяких тварин.
Латаття
– водяна
рослина з великим листям та білими чи жовтими квітками; водяна лілія;
лілея.
-
Ось на
листку латаття показалася тваринка. Хто це?
(Жаба)
-
Назвіть хором перший
звук.
-
Який цей звук голосний
чи приголосний?
3. Фонетична зарядка.
-
Де у природі ви чули
цей звук?
-
Вимовте, як дзижчить
жук.
-
То зустрічає чи ні звук
перешкоду при проголошенні?
-
Отже, який цей звук – голосний чи приголосний?
-
Прикладіть долоньки до
вушок. Вимовте цей звук.
-
Дзвенить у вухах?
Значить звук [ж] який? (дзвінкий)
-
У нашому болоті живе не
тільки жаба. Ось причаїлася ще цікава істота.
(Учитель
додає до малюнка з болотом зображення
вужа).
-
Подивіться на вужа. Як
його відрізнити від інших змій? (За жовтими цятками на голові).
4.
Упізнавання
звука [ж] у мовленні.
-
Послухайте вірш про
пригоди однієї жабки. Запам’ятайте слова зі звуком [ж].
Жабка-мама
на болоті
Між
озерцями ганя.
Мама-жабка
вся в турботі:
Загубила
жабеня.
А
воно поміж латать
Попливло
собі гулять
Там
побачило жука:
Ква-ква-ква! – його
гука.
([ж]: жабка, між, жабеня, поміж, жука)
- А що це за невелика
істота з’явилася на нашому болоті?
(Жук)
- Яких ви знаєте жуків?
5.
Презентація міні-проекту учнями на
стенді «В гостях у букви «Ж».
(Хрущ, колорадський
жук, жук-олень, жук-носоріг, жук-сонечко
тощо).
6. Фізкультхвилинка
Жа - жа - жа – в лісі бродить ведмежа (крокують).
Жі - жі - жі - в морі плавають моржі («пливуть»).
Же - же - же - Жучка дім мій стереже
(повороти вправо, вліво).
Жу
- жу - жу - я з природою дружу (нахили тулуба).
Жи
- жи - жи – звірам ти допоможи (стають навшпиньки, потягуються).
7. Учитель. Діти! Творіть добро, оберігайте рослини, бережливо
ставтеся до тварин, любіть свою матінку-землю і вона відповість вам щедрістю і
любов’ю.
VІ. Робота
за «Букварем» ( с. 106-107).
1. Розвиток
мовлення учнів.
- Подивіться, до
нашого болота прилетів великий птах.
(Учитель
додає до малюнка з болотом зображення журавля.)
-
Опишіть зовнішність
цього птаха ( великий перелітний птах з довгою шиєю і прямим гострим дзьобом;
живе на лісових і степових болотах).
-
Яке він має пір’я на
голові і крилах?
-
Для чого йому потрібні
довгі ноги й довгий дзьоб?
2.
Робота над ілюстрацією до казки «Лисичка
і Журавель».
-
До якої казки ця ілюстрація? Опишіть журавля. Опишіть лисичку.
3. Підготовка до
читання казки. Читання слів у стовпчиках.
-
Самостійне читання слів учнями пошепки.
-
Читання слів учнями вголос «ланцюжком» (по одному слову
один за одним).
4. Вибіркове читання
слів.
- Прочитайте
слова, що починаються з букви Ж.
-
Прочитайте всі слова зі злиттям ЖИ.
-
Виберіть і прочитайте тільки двоскладові (трискладові) слова.
-
Відшукайте і прочитайте тільки слова з
наголосом на другому (третьому) складі.
-
Відшукайте слова-родичі серед поданих слів.
VІІ.
Робота з дитячою книгою. Українська народна казка «Лисичка і Журавель».
Слово вчителя. Сьогодні ми познайомимося з українською народною казкою «Лисичка
і Журавель».
-
Давайте розглянемо
книжку.
1. Слухання казки (читає учитель).
-
Чому Лисичка запросила
Журавля в гості?
2. Читання учнями (напівголосно
самостійно).
-
З яким проханням звернулася Лисичка до Журавля?
Що вона приготувала на обід? Хто знає, що було далі?
(Учні
розказують казку до кінця)
3. Читання казки повністю (за книгою).
Розгляд ілюстрацій книги.
4. Словникова робота.
Подружилися – потоваришували, заприятелювали.
Вгощу – пригощу, почастую, нагодую.
Призволяйся – їж, пригощайся.
Погордувати – поставитися до кого-небудь зневажливо,
презирливо, зверхньо.
Випорожнити
– робити порожнім.
Гостина – похід у гості.
Гостина – похід у гості.
Пісним голосом – нудним, нецікавим голосом.
5. Хвилина-розминка.
Тож
станьмо миттю журавлями, (Учні
встають із-за парт, витягуються,
Полетимо
далекими краями, імітують
політ,
Широкі
крила, довгу шию маємо, оберти
головою, плечима. Кружляють
У
високе небо відлітаємо.
навколо себе.)
6. Розвиток мислення. Давайте поміркуємо.
- На що сподівалися Лисичка та Журавель, коли йшли у гості?
- Як Лисичка пригощала Журавля? Чи гостинною вона була?
Чи смачна була страва? Чому Журавель її не скуштував?
- Уявіть себе на місці Журавля.
- Як він почувався в гостях у Лисички?
- Як Журавель пригощав Лисичку? Чому він так вчинив? Чим
закінчилася їхня дружба?
- То чи можна їх
назвати справжніми друзями? Чому?
- Чого вчить ця казка? (Ставитися до інших так, як би ти
хотів, щоб ставилися до тебе.)
- Чи правильно вчинили Лисичка та Журавель? До чого це призвело? (До сварки
назавжди.)
- Які правила забули герої цієї казки? (Правила
гостинності.)
- Як ви зустрічаєте своїх друзів? Якими правилами
керуєтесь?
7. Визначення головної думки
казки. Робота з прислів’ями,
написаними на картках.
- Бесіда.
Український народ здавна цінує
дружбу і засуджує ворожнечу між
людьми. Про це складено багато
пісень, віршів, прислів’їв.
Прочитайте прислів’я на картках. Як ви їх розумієте? Які ще прислів’я про
дружбу ви знаєте?
- Яке прислів’я може бути заголовком до казки? Чому?
КАРТКА
Як приймеш, так і віддячуть.
Яке частування, таке й дякування.
Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду
каже.
|
- Яка головна думка казки?
8. Творча зупинка.
- Продовжіть казку так, щоб Лисиця подружилася з
Журавлем.
- Підберіть риси характеру Лисичці та Журавлю.
Винахідливість
Чемність
Щирість
ЛИСИЧКА
Ввічливість
ЖУРАВЕЛЬ
Підступність
Хитрість
Довірливість
Нещирість
Доброта
9. Переказування окремих уривків казки. Розігрування
сценок «Лисичка запрошує Журавля до себе в гості», «Лисичка
запрошує Журавля пригоститися», «Журавель запрошує Лисичку на гостини».
VІІІ. Підсумок уроку.
1. Бесіда за запитаннями.
Учитель. Наш урок добігає
кінця.
-
Із яким звуком ми працювали сьогодні на уроці?
-
Якою буквою він
позначається?
-
Яку казку ми читали?
Чого вона вчить? Які слова з буквою Ж зустрічалися в казці «Лисичка і Журавель». Знайдіть їх у
тексті.
-
Журавлик з казки
повернувся до болота. Подивіться, скільки тут цікавих тваринок. Перелічіть усіх
істот, у назвах яких є звук [ж].
-
Чи сподобалася вам наша
уявна подорож? Що нового дізналися про тваринний світ?
2. Самооцінювання за визначеними на початку уроку критеріями.
-
Чи виправдалися ваші
очікування? Пропоную Вам оцінити свою
роботу на уроці за запропонованими критеріями.
-
Дякую вам за роботу
на уроці.
Список використаних джерел
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних
закладів з українською мовою навчання
1-4 класи
Київ. Видавничий
дім «Освіта». 2012
2.
Вашуленко
М.С., Вашуленко О.В. Буквар: підручник для 1 класу загальноосвітнього
навчального закладу. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012
3.
Полєвікова
О.Б., Мачнева О.М. Усі уроки навчання грамоти. 1 клас. ІІ семестр. – Х.:
Видавнича група «Основа», 2012 – 75-86 с.
4.
Володарська
М.О., Ковальчук Н.О., Настенко А.І., Сисоєва В.М. Навчання грамоти. Читання. 1
клас. ІІ семестр (за підручником М.С. Вашуленка, О.В.Вашуленко). – Х.:
Видавнича група «Основа», 2013 – 27-29 с. – (Серія «Початкова школа. Мій
конспект»)
5.
Цепова
І.В., Харченко О.Я.Уроки читання в 1 класі. – Х.: Видавництво «Ранок», 2011 –
224-227 с. – (Серія «Навчання грамоти")
6.
Прищепа К.С., Лук`яненко В.Г. Тематичний словник
школяра. Навчальний посібник для учнів початкових класів середньої
загальноосвітньої школи. - К. Гала, 1997
Комментариев нет:
Отправить комментарий