понедельник, 9 января 2017 г.

Прикметники, протилежні за значенням

Тема. Прикметники, протилежні за значенням. Уживання прикметників у переносному значенні

Мета: навчати учнів уживати прикметники у мовленні, добирати до слів — назв предметів слова — назви ознак; формувати вміння добирати протилежні за значенням слова, вживати прикметники у прямому і переносному значенні; перевірити сформованість графічних та технічних умінь та навичок, швидкість письма; виховувати культуру мовлення.

І. Організація класу.
Вже пролунав шкільний дзвінок.
Покликав всіх він на урок.
Рівненько стали. Все. Вже час,
Роботу починає клас.
Готові? Так.
А настрій як?
Тож успіх всіх чекає нас!

ІІ. Каліграфічна хвилинка. Словникове слово
— Відгадайте загадку.
Два братики-вусатики,
В обох жовтенькі сорочки;
Стоять у кутку два братики,
Повисували язички. (Черевики)
— Запишіть каліграфічно.
Чч че ер ре ев ви ик черевики
Андрійко взув нові черевики.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.     Ігрова вправа «Незакінчене речення»
ü Прикметники – це слова, які  вказують на  …
ü Прикметники  відповідають на питання…
ü Прикметники  – це частина …
ü Слова ніжна, красива – це …
ü  Прикметник сміливий відповідає на питання …
ü  Прикметник  синє відповідає на питання …
ü Прикметники зв’язані з …

2.      Гра «Де чий будиночок»
—Розмісти слова, подані на картках у свій будиночок, доводячи свою думку
за допомогою правила.






Сорочка, колесо, нова, ґудзик, круглий, червоні, велике, нитки.
—Поміняй місцями ознаки так, щоб вийшли пари слів.
—Якого предмета не вистачає, щоб пришити ґудзик? А який — зайвий?
-         — То  якою частиною мови звязаний прикметник?

3. Бесіда з учнями.
— З якими словами ми почали працювати? Так. ми почали вивчати ще одну частину мови. До неї належать слова, які надають мові чарівності, милозвучності, без них наша мова була б дуже сухою і бідною.

-         Що ми вже знаємо про прикметник?
Колективна робота.
4. Гра «Назви ознаку».
Назвіть ознаки тварин за розміром, кольором.
(Малюнки  їжачка, ведмедя, слона, крокодила, акули.)
Ведмідь (який?) великий,  їжачок (який?) маленький, …
— Ви назвали ознаки предметів за розміром. На які питання вони
відповідають?
Аналогічно діти називають ознаки за смаком.



ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Прочитайте прислів’я.
На чорній землі білий хліб родить.
— Назвіть слова, протилежні за значенням.
— На сьогоднішньому уроці ми будемо добирати слова — назви ознак, про-
тилежні за значенням. Тож, до роботи!

V. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота за підручником (с. 89–90)

Вправа 1.
-          Прочитайте текст.
-         У першому абзаці відшукайте прикметники, протилежні за значенням, запишіть їх парами за зразком.
(Великі – маленькі. Глибокі – мілкі. Широкі – вузькі.  Швидкі – повільні. Бурхливі – спокійні).
-         Які із слів-ознак указують на колір, а які — на розмір?

-          Прочитайте  останній абзац, доберіть пропущені прикметники з довідки. Домашнє завдання – списати останній абзац.

3.     Висновок.  Опрацювання правила (с. 90).

Фізкультхвилинка.
Ми на прогулянці. Підемо слід у слід стежкою через місток.
—Вийшли на лісову галявину. Яке чисте повітря! Дихайте глибоко но­сом.
—Подивимось на небо, дотягнемося до неба.
—Летять птахи, махають нам крилами!. Праворуч, ліворуч, уперед, назад.
—Тепер підемо назад лісовою стеж­кою. Відхиляємо гілки, пригинаємо­ся, проходячи під ними. Бачимо лісових мешканців.

4. Гра «Відгадай, хто я».



 5. Продовження роботи за підручником (с. 91)
Вправа 3
— Прочитайте словосполучення. Яке з них має пряме значення, а яке —
переносне? Складіть із ним речення, запишіть.

Тато подарував мамі золоті прикраси.
Завдання після вправи.
VІ. Закріплення вивченого.
1.     Творчий вибірковий диктант.
— Запишіть слова-ознаки предметів, протилежні за значенням..
Сніг білий, а вугілля .... . Пух легкий, а камінь ....
Дерево високе, а кущ .... . Зима холодна, а літо ....
Молоко рідке, а сметана .... . Дорога широка, а стежка ....
— На які запитання відповідають записані слова?
2. Гра «Допоможи звірятам “зайняти” свої місця»
Хитрий, як... осел.
Неповороткий, як... заєць.
Полохливий, як... лисиця.
Упертий, як... ведмідь.
Побудуйте речення про лисицю і зайця за схемою.
|____ ____,   а ____ ____.
3. Гра «Аукціон»
— До поданих слів доберіть слова — назви ознак. Виграє той, хто назве
останню ознаку.
Сонце —
Вітер —
Ліс —
Дівчинка —
Мова —

І. Підсумок уроку
Що нового сьогодні дізналися про прикметники? Чого навчилися на сьогоднішньому уроці?
VII. Домашнє завдання

С. 90. Завдання до вправи 1. Прочитати правило

Комментариев нет:

Отправить комментарий