воскресенье, 27 августа 2017 г.

Хiд майстер-класу

Майстер-клас для вчителів початкових класів
Тема. Формування читацької компетентності молодших школярів
Мета: презентувати власний   досвід  роботи  та показати результативність діяльності з теми;
-         сприяти підвищенню професійної компетентності педагогів, прагненню до самоосвітньої  діяльності.

Структура майстер-класу :
Вид   роботи
Орієнтовний
Час (хв.)
Ресурсне забезпечення
1
Вступне слово спікера.
Самопрезентація. Вправа «Стрічка знайомства».
2
Кольорова стрічка
2.
Вправа «Очікування».
3
Картки у формі квітів червоного, синього, жовтого кольорів. Картонні обручі, скотч
3.
Інформаційний блок «Складові читацької компетентності».
5
Слайди
4.
Я роблю так
ü Мовленнєві розминки
ü Різноманітні форми та види читання
ü Використання цікавих методичних прийомів
ü Уроки з використанням інтерактивних методик
ü Пошуково-дослідницька діяльність учнів
ü  ІКТ технології на уроках читання
20
 Слайди, презентації, відеоролики, проекти
7.
     Підсумки майстер-класу.
       Результати вправи
       «Очікування». Метод «Вільний
       мікрофон».
5 хв.
Аркуші паперу, картина, скотч




Вступне слово

Доброго дня, шановні колеги!

     Рада вітати Вас напередодні нового навчального року.
     Від вчителя початкових класів значною мірою залежить, чи полюблять діти читання, чи залишаться байдужими до літератури, чи стануть вони друзями книги і постійними її читачами. Тому під час навчання читання учитель повинен слідкувати, щоб процес читання не перетворився на механічне складання букв і озвучення складів, слів, а підібрати такі види роботи, які б пробудили у дітей вогник допитливості і цікавості.

Найважливіше завдання початкової школи: навчити дітей вчитися, а це неможливо без уміння читати  і працювати з книжкою.
Недостатній розвиток читацьких умінь – серйозні труднощі у навчанні.
Належний рівень сформованості читацьких умінь - запорука життєвого досвіду.
 Тож сьогодні наш майстер – клас  буде присвячений цій важливій проблемі початкової школі. Але спочатку налаштуємось психологічно  на нашу   подальшу роботу. В цьому нам допоможуть інтерактивні вправи.

Самопрезентація.  Вправа «Стрічка знайомств»
- Умовою ефективної праці є невимушене, неформальне   спілкування. Передусім давайте познайомимося. Передаючи стрічку, по черзі називатимемо себе, і нехай кожен скаже, чим він пишається, який він. (Наприклад, мене звуть Антоніна, я пишаюся тим, що займаюсь улюбленою справою – навчаю і виховую дітей).
Підсумок.  Подивіться, яке чудове вийшло у нас мереживо. Кожний із нас неповторний, має свої індивідуальні риси, якості, розвиток, а отже, формує власний підхід у навчанні і вихованні учнів. Але спільним, мабуть, є прагнення дізнатися більше, щоб підвищити ефективність навчання та виховання, сприяти гармонійному розвитку особистості.

Вправа  «Очікування»
Мета: сприяти формуванню побажань учасників щодо участі їх у майстер-класі; формувати їх професійні прагнення; підвищення рівня інформованості щодо даної проблеми.
Обладнання: квітки трьох кольорів: червоного, синього, жовтого.
Що очікуєте від участі у нашому зібранні?  Пропоную записати їх на квітах, з яких сплетемо  «Вінок очікувань».
А зараз оберіть, будь ласка,  картку певного кольору.
Учителі  вибирають різнокольорові картки у формі квітки. (Записують на картках-квітках свої очікування від майстер-класу і кріплять  на обруч).

-  Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання істини; синій колір - душевний підйом. З таким настроєм ви сьогодні прийшли на майстер-клас.
З вашого дозволу, озвучимо деякі з очікувань (один представник з кожної групи  зачитує очікування від майстер-класу).

 Пропоную девіз нашого майстер-класу:
                      Зібратись разом – це початок,
                      Триматися разом – це прогрес,
                       Працювати разом – успіх!»

Інформаційний блок
В оновлених програмах з літературного читання зазначено, що «читацька компетентність  молодшого школяра - це володіння комплексом читацьких знань, умінь і навичок, ціннісних ставлень учнів, які дають змогу учневі свідомо здійснювати пошук книжок, відбір інформації для вирішення навчально-пізнавальних завдань і виявляються у процесі сформованості повноцінної навички читання, розуміння текстів різних жанрів, обізнаності з колом читання (доступного дітям цього віку), сформованості особистісних ціннісних суджень щодо прочитаного».
У структурі читацької компетентності можна виділити  такі складові:
·        мовленнєва, яка передбачає формування і розвиток мовленнєвих умінь і навичок;
·        літературознавча, яка передбачає формування основ теоретико-літературних знань і вмінь ними користуватися;
·        бібліотечно-бібліографічна – передбачає уміння учня працювати з книгою, періодичними виданнями як джерелами отримання інформації; наявність у молодших школярів певного кола читання; знання початкових бібліотечно-бібліографічних понять та вміння користуватися довідковою літературою
·        літературно-творча – передбачає розвиток і реалізацію літературно-творчих умінь і здібностей учнів;
·        емоційно-ціннісна – розвиває емоційну і почуттєву сфери учнів, уміння висловлювати оцінні судження щодо прочитаного.

Щоб сформувати у молодших школярів читацьку компетенцію я намагаюся  вирішити такі завдання:
·        зацікавити учнів читанням;
·        розвивати цей інтерес до створення постійної потреби у читанні;
·        створити належні  психолого-педагогічні умови для сприйняття, розуміння та оцінки прочитаного;
·         формувати навички аналізу художнього твору;
·         організувати пошуково-дослідницьку роботу школярів;
·         розвивати усне та писемне мовлення.

Я роблю так
ü Мовленнєва розминка
ü Різноманітні форми та види читання
ü Використання цікавих методичних прийомів
ü Уроки з використанням інтерактивних методик
ü Пошуково-дослідницька діяльність учнів
ü ІКТ технології на уроках літературного читання
ü Позакласна робота та робота з батьками

Мовленнєва розминка
Під час мовленнєвої розминки використовую вправи для розчитування, для розширення кута зору, логічне інтонування речень і віршів, читання аналітико – синтетичним способом; роботу зі скоромовками, запитання ілюструю графічними об’єктами, анімацією, звуковим супроводом.
Робота над чистомовкою
Чи то лис, чи то ліс,
чи то кинь, чи то кінь,
чи то кит, чи то кіт –
Звуки плутати не слід.
Вправи зі скоромовками, які сприяють тренуванню
пам'яті, чіткості та швидкості вимови
Лисеня і вовченя
Їли ласощі щодня.
Кожен мав велику ложку,
Горщик порожнів потрошку.
При цьому використовую різні форми роботи над скоромовками: прочитати тихо і повільно, голосно і швидко; прочитати з питальною інтонацією, передаючи смуток, радість, здивування.
Елементи уроку читання
ü Вправи на дихання
ü Артикуляційні вправи
ü Вправи на темп читання
ü Вправи на подолання регресії
ü Вправи на висоту голосу
ü Вправи на правильність
ü Вправи на свідомість
ü Вправи на виразність

Різноманітні форми та види читання
Велику ефективність на уроці читання відіграє використання різноманітних форм та видів читання. Кожна з цих форм задовольняє певну методичну мету.
Розрізняють такі форми читання:
Індивідуальне читання — це читання окремим учнем.
Хорове читання — голосне чи напівголосне читання всіх учнів.
Ланцюжкове читання — ефективна форма активізації учнівської діяльності в класі. Суть цієї форми читання: учні читають текст. Кожен по 1 - 2 реченню, передаючи " естафету" читання сусідові.
Вибіркове читання — форма читання, коли необхідно знайти найбільш важливі місця для розуміння ідеї твору, процитувати оцінку, яку дає автор своїм персонажам, їх вчинкам, нагадати опис природи, подій.
Читання в особах — один з результативних способів навчання виразному читанню. Цю форму читання можна застосувати при читанні окремих оповідань, байок, казок. Ця форма читання допомагає розвивати творчі, театральні здібності учнів. Читання в особах доцільно поєднувати з інсценуванням.
Читання «дощиком» — одна з ефективних форм розвитку швидкого читання. Іншими словами це читання скоромовкою. Таку форму читання застосовують, коли текст учням уже знайомий.
Читання «сонечком» — повільне читання з чіткою вимовою закінчення кожного слова.

Види робіт над текстом
Під час роботи над текстом використовую різні види, ось деякі з них:
1. Читання за "диктором".
2.     Читання "в’юнком", "ланцюжком".
3.     Читання та знаходження уривка до малюнка.
4.     Знаходження за даним початком або кінцем всього речення (уривка).
5.     Знаходження речення, за допомогою якого можна виправити допущену помилку.
6.     Читання, знаходження речень, що стали прислів’ями.
7.     Читання та визначення, що правдиво, а що вигадано (для казки).
8.     Самовимірювання швидкості читання (за одну хвилину).

Використання цікавих методичних прийомів
·        Читання тексту учнями (самостійно), готують відповіді на запитання, поставлені заздалегідь.
·          Використання різних вправ на вміння швидко орієнтуватись (ігри “Знайди початок (кінець) речення”,  “Розвідники”,   “Хвостик” та інші).
·         Застосування  кросвордів, дидактичних ігор,  що потребують вміння читати.
·         Читання тексту з прикритою верхньою частиною літер лінійкою або закладкою.
·        Читання деформованих слів, речень,  текстів.
·         Читання та виділення фрагмента твору, що розкриває зміст ілюстрації.
·        Бесіда за змістом твору, що супроводжується вибірковим читанням.
·        Знаходження та виразне читання речень зі знаком оклику, знаком питання, з однорідними членами.
Застосовую нестандартні фори проведення уроків, наприклад, уроки
подорожі.
-         Методика Марини Пристінської «Щоденні 5» (читання учнів для себе, для когось, словникова робота, письмо для себе -  всього протягом 20 хв. щодня).  Можуть читати сидячи, стоячи, тощо. Читають, що самі хочуть. Наприклад з «Хрестомаії…».
-         Кольорова методика навчання читанню.
Як ми вчимо дітей читати?????
v Від букви до слова
v Від звука до слова
v Від складу до слова
v Ребусами
v Цілими словами (методика Глена Домена)
v За допомогою малюнків
v Учитель початкових класів Чернівецької СЗШ І-ІІІ ступенів № 6 Оксана В’ячеславівна Косар розробила  кольорову методику навчання читанню.
-         Спробуйте дізнатися, яке слово заховалося у цьому конверті?
v Знайомство з методикою на прикладі теми «Квіти».
1.     Дитина повинна бачити картинку.
2.     Об’єднана тема.
3.     Записане слово має три позиції.
Троянда – ціле слово
Тро ян да – складами
Т р о я н д а  - буквами
4.     Колір слова.
Можна зобразити не лише іменники, а й прикметники (синій, червоний).

v Для більш детального ознайомлення з даною методикою рекомендую прослухати вебінар Оксани В’ячеславівни Косар «Навчання читати легко. Власна кольорова методика».  

Уроки з використанням інтерактивних методик
У  своїй роботі активно використовую і поширюю інноваційні  та  інтерактивні методики: «Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися», «Кероване читання з передбаченням», «Шість капелюхів», «Мозковий штурм», «Павутинка дискусії», «Спрямоване читання»,  та ін.
Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися
Теорія навчання наголошує, що активне навчання краще, ніж пасивне. Учні вчаться найкраще, коли вони:
1.     Пригадують те, що вже знають;
2.     Ставлять запитання;
3.     Підтверджують свої знання. За допомогою цього методу змушуємо їх робити все це.
Починаємо, назвавши тему й попросивши учнів подумати, що вони вже знають із цієї теми. Складаємо таблицю з трьох колонок. Записуємо ідеї учнів у колонку  «Що знаємо?».
Потім пропоную учнів подумати, які вони мають запитання з цієї теми. Записуємо їхні запитання до таблиці у стовпчик «Про що хочемо дізнатися?».
Далі учням треба прочитати текст, або виконати якесь дослідження.
Учні повідомляють про те, чого вони дізналися з тексту. Спочатку вони називають відповіді, які знайшли на свої запитання, а потім – усі цікаві або важливі ідеї, які виявили.
Спрямоване читання
Даний метод покликаний допомогти учням розуміти текст для читання, спрямовуючи їх до ключових моментів у тексті та даючи їм можливість обговорювати його зміст із іншими учнями у класі.
Текст, який учні будуть читати мовчки, необхідно розбити на частини. Учитель готує 1-2 запитання за кожною частиною тексту.
Після читання обговорюються відповіді на запитання, пропонуючи учням наводити докази, зачитуючи короткі уривки тексту.
«Павутинка» дискусії
Є твердження. Дві позиції: «Я згоден», «Я не згоден». Вступаючи в дискусію, учні доходять спільного висновку. Дана методика навчає учнів відігравати активну роль в обговоренні, займати певну та чітку позицію щодо проблем, які  дебатуються, або суперечливих питань, підкріплювати свою позицію аргументувати та  співпрацювати з іншими, щоби відстоювати певну точку зору.
Дошка запитань
Дошка запитань – це місце у класі, де можна вивішувати (записувати) запитання, які виконають у ході обговорень під час уроків. Мета полягає в тому, щоб учні могли будь-які свої запитання, що виникають у них, коли вони:
·        беруть участь в обговореннях у класі;
·        читають щось самостійно за власним вибором або запропонований їм матеріал;
·        пишуть;
·        експериментують;
·        виконують інші завдання у класі.
Під час перерви чи вільного часу учні читають запитання один одного й додають свої власні. Далі через певний період учитель складає список цих запитань і роздруковує його – щоб роздати всім учням у класі. Користуючись цим списком, клас проаналізує й обговорить запитання, що виникли. Запитання стають «іскрами, щоб розпалити полум’я» знань, заснованих на дослідженні.
Ми живемо в суспільстві змін, а тому кожна людина змушена вчитись упродовж усього життя. Об’єкт цього навчання завжди буде змінним, а от спосіб оволодіння цими об’єктами слід закласти в шкільні роки – це вміння працювати з текстом, уміння думати, творчо мислити, послідовно виконувати розумові операції (порівняння, узагальнення,  класифікація тощо), володіти різними способами обробки інформації, робити вибір, вчитися розуміти інших людей та співробітничати з ними.  Саме цьому відповідає інноваційний метод Шести Капелюхів Мислення Едварда де Боно.
До вашої уваги пропонується розробка уроку з читання у 2 класі з застосуванням методу Шести Капелюхів Мислення.  
Тема: Турбота людини взимку про тварин. Є. Гуцало „Зайці”.

Білий –        збагачення себе новими конкретними знаннями.
Червоний – це формування свого ставлення до подій та їхніх учасників. 
Жовтий –    простеження позитивних сторін явища.
Чорний –     це вказівка на негативні сторони, помилки.
Зелений –    втілення нових пропозицій, ідей.
            Синій –        контроль за розумовим процесом.
— Перед нами гора Мислення. Піднімемось на неї групами. Об’єднайтеся, будь ласка, в шість груп, оберіть собі колір і отримайте завдання. Користуйтеся таблицею. 
Білий Капелюх – Завдання: Попрацюйте із словниками і дайте пояснення словам із тексту. 
·                     Левада – ...(луг коло річки); 
·                     Дременув – ...(швидко втік);
·                     Внадились – ...(почали приходити);
·                     Валянки – ...(зимове взуття, чоботи);
·                     Погреб – ...(викопане у землі приміщення, де зберігаються овочі);
·                     Дротяне сільце – ...(пастка);
·                     Гамуючи хвилювання – ...(заспокоюючи себе);
·                     Дереза – ... (корчі, хащі).

Червоний Капелюх – Завдання: На скільки частин можна поділити текст? Дайте заголовок кожній частині. Запишіть на дошці.
План
1.                Зустріч із зайчиком.
2.                Маленькій рятівник.
3.                Ох і зайці у нас цієї зими!

Жовтий Капелюх – Завдання: Чи сподобалася вам поведінка Василька? Яку характеристику можна дати цьому хлопчику?(Василько – добрий, працьовитий, скромний сміливий...)Знайдіть в тексті речення, в яких видно як Василь допомагає тваринам і птахам взимку.

Чорний Капелюх – Завдання: Яку шкоду наносять зайці господарству? Знайдіть в тексті речення, які підтверджують це.

Зелений Капелюх – Завдання: Поміркуйте, як і чим ви можете допомагати тваринам і птахам взимку. (Діти показують виготовлені годівнички з пластикових пляшок, паперових коробок,  схеми виготовлення цих годівничок).

Синій Капелюх – Завдання. Дайте відповідь на запитання: Що нового ти дізнався з оповідання „Зайці” Є. Гуцало? Чому треба підгодовувати тварин і птахів взимку?  Зробіть висновки.

Таким чином, використання методу Шести Капелюхів Мислення в роботі вчителя початкових класів дозволяє розкрити учня, як творчого і конструктивного мислителя, який вміє  узагальнити і систематизувати матеріал за даною темою, знайти нові шляхи розвитку проблеми.






ІКТ на уроках літературного читання
1.     Мультимедійні презентації до уроків.
2.     Проекти
3.     Медіатексти

Медіатексти
Фотозображення

Рекламний ролик
Відеосюжети
Віртуальна екскурсія
Інтернет-статті
Документальний або художній фільм

Телепередачі, 
Буктрейлер

Буктрейлер   (бук – книжка, трейлер – тягнути) – це коротка відеорозповідь про книгу на 2-3 хвилини. Він може бути створений у форматі презентації, постановочного відео або з використанням сучасних спецефектів та анімації. У буктрейлері розкриваються найяскравіші моменти твору. Мета буктрейлера – розповісти про книгу. Але ця розповідь повинна містити інтригу, щоб зацікавити глядача.


      Підсумки майстер-класу.  Результати вправи «Очікування». Метод «Вільний мікрофон».
Сподіваюсь, що з майстер – класу ви почерпнули щось для себе цінне. Тож я пропоную вам дати відповіді на запитання .
– Чи справдилися ваші сподівання?
– Що для вас було цікавим?
– Що ви побажаєте майстру?
Свої побажання я пропоную проговорити вголос і наклеїти кожний свій малюнок, обраний із запропонованих,  на картину на дошці.

 
  Учитись важко, а учить ще важче.
  Але не мусиш зупинятись ти.
  Як дітям віддаси усе найкраще
  То й сам сягнеш нової висоти.





Комментариев нет:

Отправить комментарий