понедельник, 21 августа 2017 г.

Форми та види роботи на уроках читання





Форми та види
читання на уроках
у початкових класах






Систематизувала вчитель
початкових класів Плецька В.М.





 Велику ефективність на уроці читання відіграє використання різноманітних форм читання. Кожна з цих форм задовольняє певну методичну мету.
Розрізняють такі форми читання:
Індивідуальне читання — це читання окремим учнем.
Хорове читання — голосне чи напівголосне читання всіх учнів.
Ланцюжкове читання — ефективна форма активізації учнівської діяльності в класі. Суть цієї форми читання: учні читають текст. Кожен по 1 - 2 реченню, передаючи " естафету" читання сусідові.
Вибіркове читання — форма читання, коли необхідно знайти найбільш важливі місця для розуміння ідеї твору, процитувати оцінку, яку дає автор своїм персонажам, їх вчинкам, нагадати опис природи, подій.
Читання в особах — один з результативних способів навчання виразному читанню. Цю форму читання можна застосувати при читанні окремих оповідань, байок, казок. Ця форма читання допомагає розвивати творчі, театральні здібності учнів. Читання в особах доцільно поєднувати з інсценуванням.
Читання "дощиком" — одна з ефективних форм розвитку швидкого читання. Іншими словами це читання скоромовкою. Таку форму читання застосовують, коли текст учням уже знайомий.
Читання "сонечком" — повільне читання з чіткою вимовою закінчення кожного слова.
Читання "Блискавка"
Учні починають читати мовчки текст у звичайному для себе темпі. За командою "Блискавка" вони прискорюють темп читання (якнайшвидше). " Блискавка" триває 20-30 секунд. Після цього учні переказують прочитане сусідові, можна ставити питання до прочитаного уривка.
Читання "Віконце"
З картону вирізається " віконце" розміром 14х7 см. " Віконце" накладають на текст так, щоб верхній зріз збігався з початком абзацу. Цю частину тексту, яка відривається у " віконце", треба прочитати мовчки з найбільшою швидкістю. Потім текст переказується.
Читання "Хвиля"
Починаємо читати у довільному темпі вголос. Поступово збільшуємо силу голосу, доходимо до вершини і починаємо зменшувати темп.
Читання "Небо і земля"
Починаємо читати мовчки або вголос у довільному темпі. За командою "Небо" припиняємо читати і помітити очима місце, де зупинились, потім очі відірвати від тексту. За командою " Земля" продовжувати читати від поміченого місця.
Читання "Буксир"
Учні починають читати текст мовчки. Одночасно з ними виразно і голосно цей самий текст читає вчитель, або учень, який добре читає. Його темп має бути дещо швидшим від середнього. Читаючи за вчителем чи учнем, решта дітей має встигати читати мовчки.
Читання "Спринт"
Незнайомий текст переглянути очима. Пальчики класти на початок рядка і рухати ним до кінця тексту вертикально.
Читання "Розвідка"
На дошці записані складі чи незрозумілі слова. Після опрацювання цих слів шукаємо їх у тексті.
Читання "Фініш"
Дочитати до слів... ( зазначених вчителем ) якомога швидше.
Повторне читання
Текст читається в нормальному темпі (2-3 абзаци). Діти стежать. Звучить команда: "Повторити!". Діти перечитують хором на великій швидкості.




Види робіт над текстом
Я записала їх в окремому зошиті під номерами. При написанні плану уроку вказую тільки потрібний номер. Ось деякі з цих видів робіт:
1. Читання за "диктором".
2.     Читання учнем нового тексту (заздалегідь підготовленого вдома).
3.     Читання "в’юнком", "ланцюжком".
4.     Читання та знаходження уривка до малюнка.
5.     Знаходження за даним початком або кінцем всього речення (уривка).
6.     Знаходження речення, за допомогою якого можна виправити допущену помилку.
7.     Читання, знаходження речень, що стали приказками (для байки).
8.     Читання та визначення, що правдиво, а що вигадано (для казки).
9.     Самовимірювання швидкості читання (за одну хвилину).
10.                       Читання з виписуванням слів для словника, наприклад, до теми "Осінь", "Зима" та ін.
11.                       Знаходження й читання речення зі знаком оклику, питання, дефісом та ін.
12.                       Знаходження в оповіданні (абзаці) найдовшого слова, слова в лапках та ін..
13.                       Читання в парах ("буксир").
14.                       Читання тексту, поділ на частини. Складання плану.
15.                       Читання за готовим планом.
16.                       Читання, після читання переказування.
17.                       Читання найкрасивішого місця в оповіданні.
18.                       Читання в особах.
19.                       Конкурсне читання віршів.
20.                        Самостійне читання.
21.                       Читання, відповіді на питання.
22.                       Читання пошепки.
23.                       Читання "дощиком".
24.                       Комбіноване читання (учитель - учні).
25.                       Читання на одному диханні та ін.
Крім того, у своїй роботі я використовую інтерактивні методики: методику "Взаємне навчання", "Кероване читання з передбаченням", "Порушена послідовність" та ін.

Комментариев нет:

Отправить комментарий