Розвиток творчих здібностей молодших школярів
/З досвіду роботи вчителя початкових класів Плецької В.М/
Інтенсивний розвиток початкової освіти висуває на перший
план проблему якісної зміни педагога. Сьогодні школі потрібен творчий учитель, який
володіє методами науково-дослідницької, експериментальної роботи, глибоким
знанням процесу навчання, розвитку особистості
учнів, організації спілкування в навчальній
діяльності, вмінням застосовувати інноваційні технології.
Розвиток творчої особистості молодшого школяра був і залишається одним із найважливіших завдань
навчання та виховання. Саме сьогодні ефективність роботи школи визначається
тим, як навчально-виховний процес забезпечує виявлення та реалізацію творчих здібностей
кожного учня, формує творчу особистість та готує до творчої пізнавальної
діяльності.
Дитина приходить до школи з бажанням вчитися. Як його
зберегти? Як зробити навчання цікавим? Ці питання хвилювали мене на початку
трудової діяльності, хвилюють і сьогодні, коли за плечима вже більше 30
років педагогічного стажу.
Особливого значення в роботі надаю організації навчального
співробітництва, формуванню у школярів уміння та бажання вчитися, ставитись до
навчання, як до серйозної, відповідальної і наполегливої праці.
Вірю в сили і можливості учнів, довіряю їм. Прагну, щоб
не згас вогник незрівняної духовної сили. Моє педагогічне кредо – вкладати
частку своєї душі в свого учня. Вважаю, що доти, поки в дитячому серці живе ця
сила, вчитель відчуває себе майстром – вихователем, людиною, яку дитина
поважає.
В. Сухомлинський писав: «Діти мають жити у світі краси,
гри, казки, музики, малюнка, фантазії, творчості». Тому вже багато років працюю
над проблемою «Розвиток творчих здібностей молодших
школярів».
Будую навчально-виховний процес так, щоб діти відчували
задоволення, радість від власної діяльності. Під розвитком творчих
здібностей розумію
формування в учнів вміння використовувати знання в нестандартних ситуаціях, узагальнювати,
перетворювати їх в гнучкі системи, творчо аналізувати ситуацію.
Розвивати творчість – означає виховувати у дітей інтерес
до знань, самостійність у навчанні. Маленький учень добре вчиться лише тоді,
коли він переживає успіх, хоча б невеликий. Тому на кожному уроці ставлю перед собою такі завдання:
-
запалити в дитячому
серці вогник допитливості;
-
розвивати різні
види пам’яті, уяву і фантазію, увагу, спостережливість, творче мислення;
-
формувати
мовленнєві вміння, комунікативно-творчі здібності;
-
пробуджувати інтерес до навчання, робити його цікавим,
пізнавальним, розвивальним.
У
своїй діяльності дотримуюся наступних
принципів:
-
відповідально
готуватися до кожного уроку;
-
створювати ситуацію
успіху, щоб кожна дитина розкрила свої здібності;
-
індивідуально
працювати з обдарованими дітьми;
-
контролювати
навчально-виховний процес не на словах, а на ділі;
-
використовувати на
практиці інтерактивні методи;
-
тісно співпрацювати
з батьками учнів.
Головною метою творчого розвитку,
розвитку розумової діяльності вважаю не надання дітям максимуму нової інформації, а
залучення їх до процесу творчого пізнання через набуття звички міркувати, чітко
формувати питання. На запитання дітей відповідаю так: «Подумай, доведи,
порівняй, відгадай, зроби висновок». Так прагну розвивати інтерес учнів до світу, їхню фантазію, думку,
мислення, почуття.
Серед шляхів розвитку творчих
здібностей, пізнавальної активності, самостійності, самореалізації дітей вважаю
за необхідне використовувати в роботі з учнями початкових класів різноманітні
завдання: навчальні, розвивальні,
пізнавальні, інтелектуальні, нестандартні, творчі.
Найкращий шлях до розвитку творчої
особистості – опора на емоційність, образність, власний досвід.
Якщо при вивченні матеріалу дитина
зможе уявити образ, у неї виникнуть приємні емоції, тоді цей матеріал школяр
зможе відтворити через великий проміжок часу. На уроках навчання грамоти творчо
використовую ейдетичну абетку, яка допомагає першокласникам швидше засвоїти ту
чи іншу букву, її звукове значення. Для цього
демонструю зображення букви, читаю підібрану казку. Після чого проводжу
роботу над змістом прочитаного, а діти називають на що схожа буква та які слова
з неї починаються. Наприклад, при вивченні букви «У» після читання казки «Про
доброго Умивальника, Мікробика та Бацилку» задає дітям питання:
1. Як звали дівчинку?
2. Чи знаєте ви про хвороби «немитих рук», які переносять
Мікробики та Бацилки?
3. Які предмети гігієни ви знаєте? Назвіть їх.
4. Які слова починаються на літеру «У».
Зерна моєї педагогічної творчості складають
такі форми, методи та прийоми навчання:
-
різноманітні форми
уроків: урок-гра, урок-подорож, урок-казка, урок-змагання, урок-свято;
-
ігровий матеріал,
казкові сюжети і герої;
-
пошукові завдання,
евристичні бесіди, самостійні роботи, які обов’язково містять елементи
творчості;
-
диференційоване навчання.
Завдяки ігровим формам занять вдається
залучити всіх учнів (навіть пасивних) до систематичної розумової праці, дати їм
змогу відчути успіх, повірити в свої сили. Так у 4 класі на закріплення
вивченого про твори зарубіжних письменників пропоную учням продовжити логічний
ланцюжок «Автор – книжка - країна». Гра є провідною діяльністю дітей
шестирічного віку. Весь урок у першому класі стараюся пронизувати грою, але не заради розваги, а
навчальною, що потребує виконання складних розумових операцій – аналізу,
синтезу. Це такі ігри, як «Знайди пару» або «Хто в будиночку живе», «Так - ні»,
«Впіймай звук», інші. На набірному полотні виставляю картки з друкованими і
рукописними буквами, пропоную учням знайти пару. На уроках читання учні готують запитання один одному за змістом
прочитаного твору. Гра називається «Ти – мені, я – тобі». Формую в школярів вміння готувати
презентації книжкових виставок, заохочую їх до підготовки повідомлень про мовні явища,
життєвий і творчий шлях письменників.
Жоден урок не обходиться без вправ творчого характеру, без
завдань для розвитку зв’язного мовлення. На уроках діти не пасивні спостерігачі, а «дослідники»,
«вихідники», «всезнайки», «пізнайки», «казкарі». За роки роботи узагальнила й систематизувала творчі завдання
для учнів 3-4-х класів на уроках української мови.
Велику
допомогу в розвитку творчих здібностей учнів початкових класів дають уроки розвитку
зв’язного мовлення. Крім викладу програмового матеріалу з розвитку мовлення, готую дітей до написання різноманітних творчих
робіт. Так, на уроці з тема «Зима» пропоную такі види творчих робіт:
·
складання
оповідання;
·
складання загадок;
·
написання віршиків
(про сніг, сніжинки, зиму тощо);
·
складання казки за
початком;
·
створення малюнків
(«Снігопад», «Зимові ігри», «Зимовий ліс»).
Також пропоную дітям спостерігати за небом, сонечком, за
поведінкою птахів, комах, за змінами в природі. На уроках письма пропоную
записати кілька речень про те, що вони бачили, що їх здивувало. Така робота
вчить дітей спостерігати, мислити.
Сьогодні як ніколи гостро стоїть
питання підвищення комп’терної грамотності. Кожна людина має вільно користуватися
комп’ютером у повсякденному житті, починаючи зі шкільної лави. Високих
результатів у навчанні можна досягти, комп’ютеризувавши вивчення матеріалу
різних навчальних предметів. Робота з комп’ютером допомагає вирішувати проблеми
підтримки інтересу до вивчення шкільних предметів та методики проведення уроків
у формі цікавої гри. Тому вже
з першого класу використовую на
уроках розвивальні і навчальні програми
«Вчимося читати», «Лисичка», «Ейдетична абетка», «Уроки обережності»,
«Уроки гарної поведінки», «Сходинки до інформатики. Загалом така робота спрямована на підвищення
пізнавального інтересу учнів, розвиток їхнього творчого мислення. На уроках
читання, мови та природознавства постійно використовую електронні презентації,
програмні педагогічні засоби, відеосюжети, тощо.
Однією з основних
освітніх методичних інновацій є інтерактивні методи навчання. Їх мету вбачаю у тому, щоб навчальний процес
відбувався за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Тож намагаюся
творчо підходити до використання на уроках інтерактивних форм і методів
організації навчальної діяльності. Серед фронтальних або технологій
колективно-групового навчання найчастіше використовую на етапах повторення
вивченого або закріплення нового матеріалу такі методи, як «Мікрофон», «Мозковий
штурм», «Незакінчені речення», метод Прес. Виважено підходить до застосування
технологій кооперативного навчання. У роботі використовує такі форми навчання:
індивідуальну, фронтальну, кооперативну роботу, роботу в парах, у малих і
великих групах. Серед технологій ситуативного навчання на уроках читання, основ
здоров’я перевагу віддає рольовим та імітаційним іграм, драматизації. Важливим
вважаю використання у навчанні дискусій. З цією метою ефективно впроваджую
методи «Так – ні», «Займи позицію», «Дерево рішень». Вчу дітей користуватися
додатковою літературою, залучаю до пошуку і використання набутих знань на
практиці. З цією метою даю випереджальні завдання - підготувати повідомлення, міні-проект,
тощо. Стараюся формувати навчальний процес таким чином, щоб учні могли
висловлювати власні думки про прочитане, побачене, почуте, зроблене. Використовую
різноманітні завдання, що стимулюють розвиток здібностей дитини:
·
«Фантастичні
гіпотези»;
·
«Що я чую, що я
бачу?»;
·
«За – проти»;
·
«Що станеться, якщо
…?»;
·
«Яким я уявляю собі
…?»;
·
«Ланцюжок думок»;
·
«Крісло автора».
Розвивати творчі здібності дітей
допомагають використання методик критичного мислення: «Мозковий штурм», «Гронування»,
«Кубування», «Сенкан», «Читання з передбаченням», «Діаграма Вена». На власному
досвіді переконалася, що творча праця учнів сприяє свідомому і міцному
засвоєнню навчального матеріалу.
Свої надбання коротко
занотовую так:
1. Інтерес до школи, з яким
дитина приходить у 1 клас, підтримую і намагаюся вести до стійкої потреби
пізнання.
2. Систематизувала ігри на уроках навчання
грамоти, чистомовки.
3. Розробила серію творчих завдань з української
мови для учнів 3-4 класу.
4. Маю учасників та переможців районного етапу конкурсу
знавців української мови імені Петра
Яцика.
5. Маю публікації у журналі «Відкритий урок:
розробки, технології, досвід».
6. Мої вихованці – активні учасники шкільного
життя.
Намагаюся сіяти в душі дітей насіння краси і любові, доброти
і людяності, мудрі зернятка знань.
Девізом своєї педагогічної діяльності
вважаю слова А. Ейнштейна «Уміє вчити той, хто вчить цікаво». Тому
намагаюся творчо, по-новому розв’язувати актуальні завдання сучасної освіти,
які спрямовані на гуманізацію та демократизацію навчально-виховного процесу в
школі.
Моя
життєва позиція: «Кожна дитина має свій неповторний дар, який потрібно
помітити, віднайти, відшліфувати. І тоді він засяє, заіскриться коштовним
діамантом».
Комментариев нет:
Отправить комментарий