Роль сім’ї у розвитку
пізнавальних інтересів дитини
«Для збереження інтересу до навчання дуже важливо те, щоб
мати й батько, образно кажучи, стояли біля колиски дитячих знань, брали
безпосередньо участь у навчанні дитини, раділи разом з нею її успіхам, брали
близько до серця її успіхи й невдачі». Так зазначав видатний педагог
В.Сухомлинський, розмірковуючи над питанням «Що робити, щоб дітям хотілось добре вчитись?».
Перед нами теж виникає подібне запитання: а яке ж
значення сім’ї у вихованні пізнавальних інтересів дитини, яка роль батьків у
пробудженні інтересу дітей до навчальної діяльності, якими способами та за яких
умов досягти формування в дітей потреби у пізнанні.
Батьки як перші вихователі дитини мають вирішальний вплив
на пробудження допитливості та інтересу до знань. Саме від Вас, шановні батьки,
залежить розвиток цікавості й допитливості – основи формування пізнавальних
інтересів. Для цього Ви маєте організовувати систематичну, послідовну,
цілеспрямовану, діяльність дітей, формувати у них потребу в постійному набутті
нових знань, у задоволенні самим процесом пізнання. Від цього залежить,
насамперед,ставлення школяра до провідної для нього діяльності – навчання. Це
робота трудомістка і не завжди цікава. Для того, щоб дитина була нею
задоволена, дуже важливо, чи призвичаїлась вона у дошкільному віці до елементарних видів праці,чи навчили її батьки робити не тільки те, що хочеться, а й те, що
потрібно. Уміння вже у дошкільному віці виконувати необхідне трудове
завдання допомагає молодшому школяреві
позитивно ставитися до навчальних занять, які потребують розумових
зусиль, старанності, уважності, терпіння.
Крім того, дитині необхідні систематична робота,
витримка, наполегливість і в той же час глибокий такт батьків, щоб виховати в
учня розуміння необхідності потреби виконувати певну роботу, почуття відповідальності,
звичку до праці, переконання, що
будь-яке, навіть неприємне, доручення потрібно виконувати старанно і сумлінно.
Спостереження педагогів за родиною показує, що там, де з
повагою ставляться до знань, цікавляться сучасними науковими відкриттями, життям
суспільства, світом природи, діти глибоко проймаються почуттями і думками
батьків.
Від батьків багато в чому залежить запобігання
негативному ставленню школяра до навчання. Варто замислитись над тим, чому в
багатьох дітей, яких прийняли до школи з великим бажанням вчитися, в подальшому
цей інтерес послаблюється , а іноді перетворюється навіть у негативне ставлення
до навчання. Зіставлення відповідей дітей і батьків, а також дані спостереження
за молодшими школярами дають підставу зробити висновок про те, що причини цього
явища криються у нервозному ставленні батьків до нового життя дитини, невмінні
допомогти їй подолати труднощі на шляху пізнання. Школяреві, який не відчуває
радощів успіху, що багато значать у формуванні ставлення до будь-якого виду праці,
нелегко жити. Його не завжди розуміють батьки, а їхні нотації, докори,
покарання тільки погіршують справу, породжують негативне ставлення до навчання,
яке з часом може усталитись.
Звичайно, батьки мають бути нетерпимими до лінощів,
неробства, недбалості, небажання учня вчитися. Проте насамперед їм варто
розібратися в причинах, продумати дії, які допоможуть вплинути на дитину,
дадуть змогу повірити у власні сили, усунути прогалини в знаннях.
Батькам варто частіше радитися з учителями, враховуючи
індивідуальність школяра, разом з ними визначати засоби і прийоми надання
дієвої допомоги в кожній навчальній ситуації.
Комментариев нет:
Отправить комментарий